Podpisywanie pliku za pomocą Profilu Zaufanego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Baza wiedzy Sokaris
Linia 43: Linia 43:
 
<span>
 
<span>
 
----
 
----
 +
  
 
Zatem na poniższym formularzu klikamy przycisk "Wybierz plik z dysku" [6] LUB przeciągamy myszą odpowiedni plik z dysku i czekamy, aż zostanie wysłany na serwer i sprawdzony.
 
Zatem na poniższym formularzu klikamy przycisk "Wybierz plik z dysku" [6] LUB przeciągamy myszą odpowiedni plik z dysku i czekamy, aż zostanie wysłany na serwer i sprawdzony.
Linia 57: Linia 58:
  
 
Gdy proces zakończy się powodzeniem w miejscu komunikatu o wysyłce pojawi się nazwa wysłanego pliku [8].  
 
Gdy proces zakończy się powodzeniem w miejscu komunikatu o wysyłce pojawi się nazwa wysłanego pliku [8].  
W tym momencie pozostaje tylko podpisanie pliku PR, robimy to klikając w przycisk "PODPISZ PROFILEM ZAUFANYM" [9].
+
W tym momencie pozostaje tylko podpisanie pliku PZ, robimy to klikając w przycisk "PODPISZ PROFILEM ZAUFANYM" [9].
 
 
  
  
[[Grafika:obywatel89.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel1011.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel121314.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
  
 +
[[Grafika:obywatel89.png|800px|thumb|center|Podpisywanie wysłanego pliku metadanych]]
  
  
 +
Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZ o treści podobnej do:
  
 +
Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 26.02.2018: 25685456
  
 +
Podany kod należy przepisać w polu [10] i nacisnąć przycisk "AUTORYZUJ I PODPISZ DOKUMENT" [11].
  
  
 +
[[Grafika:obywatel1011.png|800px|thumb|center|Wprowadzanie kodu autoryzacyjnego]]
  
  
Po poprawnym zalogowaniu do serwisu ePUAP należy przejść do Skrzynki z dokumentami, wykonujemy to poprzez kliknięcie "Moja Skrzynka" [5].
+
I to już ostatni etap, na ekranie pojawi się informacja o poprawnym podpisaniu pliku [12].
 +
W tej sytuacji pozostaje tylko pobrać podpisany plik i zapisać go na dysku komputera, aby to zrobić klikamy przycisk "ZAPISZ" [13].
 +
W zależności od używanej przeglądarki plik zostanie zapisany w domyślnym katalogu zapisu plików pobieranych z internetu oraz może się pojawić na dolnej belce przeglądarki [14].
  
  
[[Grafika:epuap5.png|800px|thumb|center|ePUAP - skrzynka na dokumenty]]
+
[[Grafika:obywatel121314.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
 
 
 
Skrzynka jest podzielona na kilka folderów, nas interesuje folder "Robocze" [6] w który należy kliknąć.
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap6.png|800px|thumb|center|Skrzynka robocza]]
 
 
 
 
 
W folderze "Robocze" mogą już występować pliki z poprzednich sesji lub może on być pusty jak na poniższym zrzucie. Aby podpisać plik musimy go najpierw wysłać do serwera ePUAP. W tym celu klikamy przycisk "Dodaj plik z dysku" [7].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap7.png|800px|thumb|center|Dodawanie pliku]]
 
 
 
 
 
Po kliknięciu przycisku "Dodaj plik z dysku" otworzy się windowsowe okno dialogowe służące do wyboru pliku z dysku naszego komputera. Należy [[Wysyłanie_JPK_do_Ministerstwa_Finansów#reczne_podpisywanie_pliku|znaleźć odpowiedni plik na dysku i go wskazać]] [8] a następnie nacisnąć przycisk "Otwórz" [9].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap89.png|800px|thumb|center|Wybór pliku z dysku komputera]]
 
 
 
 
 
Po zatwierdzeniu okno dialogowe zniknie a wskazany plik pojawi się w górnej części strony [10] gotowy do wysłania do serwera (w tej chwili jeszcze nie jest wysłany!). Aby wysłać plik do serwisu ePUAP należy kliknąć przycisk "Dodaj" [11].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap1011.png|800px|thumb|center|Wysłanie pliku do serwisu ePUAP]]
 
 
 
 
 
Po poprawnym wysłaniu pliku na stronie ePUAP wyświetli się komunikat "Dokument został przesłany na serwer" [12].
 
Kolejnym krokiem będzie jego podpisanie, aby to zrobić należy kliknąć w nazwę wysłanego dokumentu widoczną w liście dokumentów [13].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap1213.png|800px|thumb|center|Potwierdzenie wysłania pliku do ePUAP]]
 
 
 
 
 
Po przeładowaniu strony zobaczymy nazwę wskazanego dokumentu [14] oraz przycisk "Podpisz" [15], który zainicjuje proces podpisywania dokumentu.
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap1415.png|800px|thumb|center|Podpisywanie pliku za pomocą PZ]]
 
 
 
 
 
Po kliknięciu "Podpisz" ePUAP wyświetli okno z pytaniem czy podpisać dokument mimo braku postaci wizualnej, należy potwierdzić pytanie przyciskiem "Tak" [16].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap16.png|800px|thumb|center|Pytanie techniczne]]
 
 
 
 
 
Kolejnym krokiem będzie wybór sposobu podpisania pliku, za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (czytnika z kartą) lub za pomocą Profilu Zaufanego, wskazujemy oczywiście "Podpisz Profilem Zaufanym" [17] i oczekujemy na kod SMS, który zostanie wysłany na nasz telefon.
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap17.png|800px|thumb|center|Wybór PZ jako źródła podpisu]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZePUAP o treści podobnej do:
 
 
 
Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 08.02.2018: 564265
 
 
 
Podany kod należy przepisać w polu [18] i nacisnąć przycisk "Potwierdź" [19].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap1819.png|800px|thumb|center|Wpisanie kodu otrzymanego za pomocą SMS z PZ]]
 
 
 
 
 
Jeśli podaliśmy prawidłowy kod z SMS to poniżej nazwy podpisywanego pliku pojawi się informacja "Podpis prawidłowy - imię nazwisko" [20]. Oznacza to, że plik jest już podpisany i pozostało nam go pobrać z serwera ePUAP na dysk naszego komputera. Aby to wykonać klikamy "Pobierz" [21].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap2021.png|800px|thumb|center|Pobranie podpisanego pliku]]
 
 
 
 
 
Przeglądarka może zapytać jeszcze czy pobierany plik otworzyć czy zapisać na dysku, koniecznie wybieramy "Zapisz" [22].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap22.png|800px|thumb|center|Zapisanie podpisanego pliku na dysku lokalnym komputera]]
 
 
 
 
 
Zapisując plik jeśli to możliwe wskażmy mu miejsce zapisu takie jakie miał plik źródłowy, który podpisywaliśmy, a na końcu nazwy należy dopisać .xades (kropka i słowo xades bez żadnych spacji). Czyli jeśli podpisywany plik miał nazwę:
 
 
 
 
 
2018-02-06_15_54_18_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml
 
 
 
 
 
to podpisany plik, pobrany z ePUAP powinien się nazywać:
 
 
 
  
2018-02-06_15_54_18_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml.xades
 
  
  
Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.
+
Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem metadanych jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.

Wersja z 14:01, 26 lut 2018

Podpisywanie plików za pomocą Profilu Zaufanego i platformy obywatel.gov.pl

W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu podpisywania plików za pomocą Profilu Zzaufanego. Każdy obrazek posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].


Aby podpisać plik Profilem Zaufanym (dalej zwanym PZ) należy udać się pod adres:


https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym


Serwis Obywatel


Na powyższym obrazku klikamy na "PODPISZ JPK_VAT" [1]


Prośba o zalogowanie przez Profil Zaufany


Otworzy się wtedy dodatkowe okienko z prośbą o zalogowanie do PZ, w tym oknie należy wybrać przycisk "Zaloguj się" [2]


Logowanie do Profilu Zaufanego


Zostaniemy przekierowani do serwisu Profil Zaufany, gdzie konieczne jest zalogowanie na nasz osobisty profil. Aby to zrobić wpisujemy login lub e-mail [3], który jest przypisany do naszego PZ. Podajemy hasło [4] i klikamy przycisk "Zaloguj mnie" [5].

Od razu po zalogowaniu zostaniemy przekierowani z powrotem do serwisu Obywatel, gdzie czeka już formularz do podpisu pliku z metadanymi JPK.



UWAGA!

W tym miejscu warto wyjaśnić największe nieporozumienie jakie występuje w całym procesie wysyłki JPK i przez które pojawia się najwięcej problemów. Nie podpisuje się samego pliku JPK (np. JPK_VAT czy JPK_FA), podpisujemy jedynie tzw. plik metadanych JPK! Plik metadanych to dodatkowy plik jaki powstaje w trakcie przetwarzania właściwego pliku JPK. Plik metadanych ma niewielki rozmiar (około 2 kilobajty) i nie zawiera w sobie danych o fakturach. Plik metadanych zawiera w nazwie słowa InitUpload i jest plikiem XML. Przykładowo nazwa pliku metadanych wygląda np. tak:

2018-02-26_09_30_29_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml

I właśnie ten plik należy podpisać Profilem Zaufanym. Nie należy podpisywać innych plików!



Zatem na poniższym formularzu klikamy przycisk "Wybierz plik z dysku" [6] LUB przeciągamy myszą odpowiedni plik z dysku i czekamy, aż zostanie wysłany na serwer i sprawdzony.


Wybór pliku z metadanymi JPK do podpisu


Wysyłka pliku trwa chwilę, w tym czasie na ekranie widzimy animację i komunikat "Trwa przesyłanie i sprawdzanie pliku" [7]


Sprawdzanie i wysyłanie pliku metadanych


Gdy proces zakończy się powodzeniem w miejscu komunikatu o wysyłce pojawi się nazwa wysłanego pliku [8]. W tym momencie pozostaje tylko podpisanie pliku PZ, robimy to klikając w przycisk "PODPISZ PROFILEM ZAUFANYM" [9].


Podpisywanie wysłanego pliku metadanych


Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZ o treści podobnej do:

Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 26.02.2018: 25685456

Podany kod należy przepisać w polu [10] i nacisnąć przycisk "AUTORYZUJ I PODPISZ DOKUMENT" [11].


Wprowadzanie kodu autoryzacyjnego


I to już ostatni etap, na ekranie pojawi się informacja o poprawnym podpisaniu pliku [12]. W tej sytuacji pozostaje tylko pobrać podpisany plik i zapisać go na dysku komputera, aby to zrobić klikamy przycisk "ZAPISZ" [13]. W zależności od używanej przeglądarki plik zostanie zapisany w domyślnym katalogu zapisu plików pobieranych z internetu oraz może się pojawić na dolnej belce przeglądarki [14].


Podpisywanie JPK


Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem metadanych jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.